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CULTUREEntertainment industry races to buy rights to web novels, comics

엔터테인먼트 산업, 웹소설 및 웹툰 지식재산권 확보 대전

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<span>From left, posters for webcomic 'Again My Life,' web novel 'Reborn Rich,' and webcomic 'Business Proposal,' which were adapted into TV series / Courtesy of Busan IT Industry Promotion Agency, Kakao Entertainment, Naver Webtoon왼쪽부터 TV 드라마로 제작된 웹툰 원작 ‘어게인마이라이프,' 웹소설 원작 ‘재벌집 막내아들,' 그리고 웹툰 원작 ‘사내맞선'  /  부산정보산업진흥원, 카카오엔터테인먼트, 네이버 웹툰 제공</span><br /><br />
From left, posters for webcomic 'Again My Life,' web novel 'Reborn Rich,' and webcomic 'Business Proposal,' which were adapted into TV series / Courtesy of Busan IT Industry Promotion Agency, Kakao Entertainment, Naver Webtoon왼쪽부터 TV 드라마로 제작된 웹툰 원작 ‘어게인마이라이프,' 웹소설 원작 ‘재벌집 막내아들,' 그리고 웹툰 원작 ‘사내맞선' / 부산정보산업진흥원, 카카오엔터테인먼트, 네이버 웹툰 제공

Web-based comics, novels prove to be useful in franchising stories across platforms

웹 기반 만화 및 소설, 플랫폼 초월한 콘텐츠화에서 유용성 증명해


By Lee Gyu-lee

Trans-media storytelling has become more and more prevalent, blurring the boundaries between platforms or formats through which content is presented and expanding the experiences of a single story.
미디어 경계를 넘나드는 스토리텔링은 콘텐츠가 제공되는 플랫폼이나 형식 간의 경계를 모호하게 하고 한 이야기의 활용 범위를 확장하면서 점점 더 보편화되고 있다.


With this rising trend, web novels and webcomics have become popular sources to expand their stories and characters into franchises, developing multiple uses such as TV series, movies, games and even reality shows.
이러한 추세에 따라 웹소설과 웹툰은 스토리와 캐릭터를 독점 판매해 TV 드라마, 영화, 게임, 심지어 예능 프로그램까지 다양한 장르로 각색되는 인기 소재가 되었다.


As adaptations of webcomics and web novels have increasingly proven to be successful, the entertainment industry is eager to secure ownership of the original intellectual property (IP).
웹툰과 웹소설의 각색이 흥행에 성공하면서 연예계는 원작 지식재산권(IP) 확보에 열을 올리고 있다.

According to the state-run Korea Creative Content Agency (KOCCA), Korea's web novel market was scaled at 600 billion won ($483.9 million) in 2021, up around 60 times compared to 2013. The local webcomics market also garnered about 1.57 trillion won in revenue the same year, up about 48.6 percent from the previous year.
한국콘텐츠진흥원에 따르면 2021년 국내 웹소설 시장 규모는 6000억원으로 2013년 대비 약 60배 성장했다. 같은 해 매출은 전년 대비 약 48.6% 증가했다.


Adaptations of celebrated webcomics and web novels have been growing not only in quantity but also in quality, with many adaptations gaining huge popularity, such as the rom-com series "Business Proposal" and fantasy series "Reborn Rich."
유명 웹툰과 웹소설의 각색 작품은 양적 성장뿐만 아니라 질적 성장을 이어가고 있으며, 로맨틱코미디 드라마 '사내맞선', 판타지 드라마 '재벌집 막내아들' 등 다수의 각색 작품이 인기를 끌고 있다.


Twenty-five webcomics from Naver Webtoon were adopted into video formats last year, including Disney+'s "Connect," MBC's "The Golden Spoon" and Netflix animated series "Lookism."
디즈니 플러스의 '커넥트', MBC의 '금수저', 넷플릭스 애니메이션 드라마 '외모지상주의' 등 지난해 네이버 웹툰 25개가 영상 콘텐츠로 재탄생했다.


Kakao Entertainment inked about 50 deals to make video adaptations of its original web novels and comics last year, such as KakaoTV's "Once Upon a Small Town" and SBS' "Again My Life." It also announced that it is in the process of franchising two of its hit web novels, "Business Proposal" and "Solo Leveling," into games.
카카오엔터테인먼트(카카오엔터)는 지난해 카카오TV의 '어쩌다 전원일기', SBS의 '어게인마이라이프'와 같이 웹소설과 웹툰 원작을 영상화하는 약 50여건의 계약을 체결했다. 카카오엔터는 또 두 개의 히트작 웹소설 '사내맞선'과 '나 혼자만 레벨업'의 게임화를 진행 중이라고 밝혔다.


The company's smash-hit webcomic, "Love Alarm," which was remade into Netflix's original series of the same name, was picked up to be adapted again into a reality dating show, "Love Alarm: Clap! Clap! Clap!" The dating show, released on Wavve last month, revolves around an app, from the comic, which alerts people if someone in their vicinity likes them.
동명의 넷플릭스 드라마로 각색된 카카오엔터의 메가히트 웹툰 '좋아하면 울리는'은 지난달 또 다시 리얼리티 데이팅 예능 '좋아하면 울리는 짝!짝!짝!'으로 재탄생됐다. 웨이브에서 지난달 공개된 이 연애 예능은 주변에 자신을 좋아하는 사람이 있으면 알람이 울리는 만화 속 어플을 중심으로 전개된다.

"Nowadays, there are a lot of dramas and movies that are based on webcomics or web novels. And we looked for any IP which we could make into a reality show. I felt these stories (from webcomics and novels) could expand beyond our imaginable limits if they were made into shows," Kim Min-jong, the dating show's chief producer from Kakao Entertainment, said during the streaming platform's showcase event last month.
카카오엔터테인먼트 출신의 해당 연애 예능 대표 프로듀서 김민종은 지난달 회사 공개 행사에서 "요즘 웹툰이나 웹소설을 원작으로 하는 드라마나 영화가 많다. 그래서 리얼리티 예능으로 만들 수 있을 만한 IP를 찾아봤다. (웹툰과 소설에서) 가져온 이야기가 다양한 장르로 각색돼 우리의 상상 범위 이상으로 확장될 수 있을 것 같다"고 말했다.

KEY WORDS
■ franchise 독점 판매권을 주다
■ platform 플랫폼(사용 기반이 되는 컴퓨터 시스템·소프트웨어)
■ trans- : 초월
■ prevalent 일반적인, 널리 퍼져 있는
■ blur 흐릿해지다
■ garner 모으다
■ adaptation 각색
■ adopt 쓰다, 취하다
■ ink (특히 계약서에) 서명하다
■ smash-hit 대성공, 큰히트
■ vicinity ~의 부근
■ revolve around ~을 중심으로 다루다
■ beyond (능력·한계 등을) 넘어서는
■ showcase 공개 행사

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전예울 ywjeon@ktimes.com


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