Communication completes artist's work

Media installation artist Shim Young-churl poses with her artwork, titled "Secret Garden," in her workroom. / Courtesy of Shim

By Jun Ji-hye


Shim Young-churl, a renowned media installation artist, believes that communicating with people who come to her exhibition completes her works of art.

She is exhibiting 121 pieces at the Jeju Museum of Contemporary Art till Aug. 22.

"I saw young children really enjoy my work as all family members can participate in completing the pieces," she said in a recent interview.

Shim gave one example. One of her pieces has a moving camera and a piece of thin cloth. When a visitor approaches it, the camera captures him or her, and then, their silhouette is projected onto the cloth.

"Visitors can touch and experience the pieces. This is the completion of the art," she said.

The exhibition dubbed "Blissful Garden" features Shim's works she created over the past 30 years.

Shim, professor and dean at the Department of Formative Art, College of Fine Arts, at Suwon University, has so far produced four garden series ― Electronic, Monumental, Secret and Matrix gardens.

Blissful Garden is an all-inclusive of these four series.

"My garden series has continued for more than 30 years. This time, I present the Blissful Garden in which I look to explore the chaos of all existence, along with the flamboyance of outward appearances and inner beauty," she said. "While at the same time, I tried to tie up the conflicting topics of creation and extinction, and virtual and true realities into one."

Shim was influenced by Korean-born American media artist Paik Nam-june (1932-2006) who sought to explore the new era of fine art by combining cutting-edge technologies.

"Likewise, I always looked for more sensational means, such as new media or new materials to incorporate them into my artwork," she said.

In the Electronic Garden series created during 1990s, she tried to create chaos by combining art and technology.

"At some point in my life, I had to endure my own chaos ― fate as a woman and uncomfortable stares from prejudiced eyes. They pushed me over the edge and in a direction that I had never expected. The emotions of such times were reproduced in the Electronic Garden as flowers and mushrooms," she said.

Flowers reflect women's wish to be modest but glamorous, and mushrooms represent admiration of men's masculinity. These reflections also filled up the Monumental Garden created in early 2000, she explained.

Passing through adverse times, the highlight of her artworks has moved gradually from exploring outward appearances to a deeper and inner representation of images.

"That is how the Secret Garden was born. I wanted to console women and myself; people whose lives consist of endurance and acceptance of fate," she said.

In the Matrix Garden, she used a stainless steel sphere as a unit for almost all works in order to express creation and extinction, and illusion and reality, while utilizing minimal forms and methods.

"In my fourth garden, I wanted the viewers to see the realms of virtual reality and true reality where what seems to exist doesn't exist and what exists only exists in appearance," she said.

For more information of her exhibition, call (064) 710-7806. She can be reached at ycshim1@hanmail.net

Follow Jun Ji-hye on Twitter @TheKopJihye




Korean Language

소통을 통해 완성되는 예술 작품

명성있는 설치미술가 심영철은 관객들과의 소통을 통해 그녀의 전시 작품들이 완성이 된다고 생각한다. 

최근 그녀의 121개의 작품들을 제주 현대미술관에서 8월 22일까지 전시한다. 

“가족끼리온 관객들이 왔을 때 다같이 작품에 참여하고 어린 자녀들이 함께 즐기는걸 보면서 나의 작품들이 완성이 된다고 느꼈다”라고 인터뷰를 통해 밝혔다. 

심작가는 한가지 예를 들었다. 그녀의 작품 중에 움직이는 카메라와 얇은 옷천이 있는데, 관객이 다가오면 카메라가 그 사람의 사진을 찍고, 그 실루엣이 옷천에 담겨진다는 것이다. 

심작가는 “관객들은 만지고 느끼며 작품들을 경험할 수 있다. 이것이 내가 말하는 작품의 완성”이라고 말했다.

이번 전시회 “춤추는 가든” 은 심작가의 30년간 만들어온 작품들은 전시한다고 한다. 

수원대학교 미술대학 조형학과의 교수직을 겸임중 이기도 한 심작가는 여태까지 일렉트로닉, 모뉴멘탈, 시크릿, 매트릭스 가든 시리즈를 선보였었다. 

이번 전시회 춤추는 정원은 모든 4개의 시리즈를 망라하는 전시다.

“가든 시리즈는 작업은30년이상이나 지속되어 왔다. 이번 춤추는 정원은 모든 존재의 혼돈을 외적인 외모와 내면적 아름다움의 화려함을 통해 모험해보고 싶었다.” 라고 심작가가 전했다. “동시에, 창조와 멸종간의 갈등 또 가상과 현실을 매듭지어 결부시키려 시도를 했다.” 라고 전했다.

심작가는 한국에서 태어나 미국국적 출신의 미디어 아티스트 백남준 (1932-2006)의 최첨단 기술을 겸비한 새로운 미술의 시대를 추구하는 모습에 영향을 많이 받았다고 한다.

“나도 그와 같이 새로운 미디어, 새로운 물질들을 작품과 통합하는 선정적인 수단을 추구한다.” 심작가는 전했다.
1990년대 발명된 일렉트로닉 가든 시리즈에선, 그녀는 미술과 기술을 합치며 혼돈이란 의미를 만들기도 했다.

“언젠간 나도 여성으로써 편견이 있는 시선을 받는 나만의 혼돈을 견뎌야할 시기가 올것이다. 그 시선들은 내가 예상해보지 못한 곳으로 이끌고 갈것 같기도 하다. 그러한 시간의 감정을 일렉트로닉 가든에선 꽃과 버섯으로 승화되었다.” 라고 전했다.

꽃은 여성들이 겸손과 화려함을 보여주고, 버섯들은 남성성의 존경을 보여준다. 이러한 표현들은 2000대 초에 전시된 모뉴멘털 가든에서도 보여진다고 전하였다.
어려운 시기를 지나서 그녀의 작품들은 외적인 외모의 작품들에서 내적인 이미지의 표현으로 점점더 변해왔다. 

“그러한 시간이 결국 시크릿 가든에서 표현됐다. 난 인내와 자신들의 운명을 받아드린 여성들과 내 자신에 위안을 주고 싶었다.” 라고 말했다.

매트릭스 가든에는, 스테인리스의 강철구체를 거의 모든 창조와 멸종, 환상과 현실의 미니멀 아트 형상작품에 썼다.

“나의 네번째 가든에는 관객들이 존재하는 것처럼 보이는 것이 존재하지 않고, 존재하는 건 오직 나타남에서 존재하는 가상현실과 현실의 영역을 봤으면 하는 바램으로 만들었다.” 라고 전했다.

심영철 작가 전시 관련 문의는 (064) 710-7806.
이메일 주소는  yschim1@hanmail.net



Jun Ji-hye jjh@koreatimes.co.kr

Top 10 Stories

LETTER

Sign up for eNewsletter