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How did TikTok become main marketing tool for K-pop?

틱톡은 어떻게 K팝 주요 흥행 도구가 되었나?

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<span>K-pop boy group Treasure / Courtesy of YG Entertainment</span><br /><br />
K-pop boy group Treasure / Courtesy of YG Entertainment

By Dong Sun-hwa

These days, almost all K-pop singers have their own channels on TikTok, a Chinese video-sharing platform that has some 1 billion monthly active users worldwide.
요즘 대부분의 K팝 아티스트들은 월간 전세계 활성 사용자가 약 10억 명에 달하는 중국 동영상 공유 플랫폼 틱톡에 자신의 채널을 보유하고 있다.


After rapper Zico's "Any Song" conquered a number of music streaming charts with the help of TikTok in 2019, a wave of other stars have also flocked to this easy-to-use platform.
래퍼 지코의 '아무노래'가 2019년 틱톡의 도움으로 여러 음원 차트를 석권한 후 다른 스타들도 이 사용이 간편한 플랫폼으로 물밀듯 몰려들었다.


Just like Zico, they started a "dance challenge" by uploading a short clip featuring some iconic yet easy-to-follow dance movements from their new song. Then, the platform users would imitate the singers' moves in their own ways and share their videos with others, naturally leading the new tune to go viral.
지코와 마찬가지로 아티스트들은 신곡에서 인상적이면서도 따라하기 쉬운 춤 동작을 소개하는 짧은 클립을 업로드해 ‘댄스 챌린지'를 시작했다. 그러면 플랫폼 유저들은 각자의 방식으로 춤동작을 따라하고 본인의 동영상을 공유해 자연스럽게 신곡이 입소문을 타게 된다.


This has helped TikTok become a crucial marketing tool for K-pop acts, many of which even give a taste of their new songs on TikTok prior to their official release, such as girl group STAYC.
이는 틱톡이 K팝 가수들을 위한 중요한 마케팅 도구가 되는 데 도움이 되었으며 가수 중 다수는 걸그룹 스테이씨처럼 공식 앨범 발매 전에 틱톡에서 신곡을 선보이기까지 한다.


But this is not the end ― lately, K-pop fans are starting dance challenges on their own, promoting the lesser-known songs by their favorite stars in an unprecedented way.
그러나 이것이 끝이 아니다. 최근 K팝 팬들은 자신이 좋아하는 스타의 덜 알려진 노래를 전례 없는 방식으로 홍보하며 스스로 댄스 챌린지를 시작하고 있다.


"Darari," for instance, is an R&B track included in K-pop boy group TREASURE's first EP, "The Second Step: Chapter One," which dropped in February. The 12-piece act did not promote it as actively as its lead single, "Jikjin," but it still made it onto the Billboard Global Excl. U.S. chart, grabbing the No. 135 spot about three weeks after its release.
가령 '다라리'는 지난 2월 공개된 K팝 보이그룹 트레저의 첫 번째 미니앨범 'The Second Step: Chapter One'에 수록된 R&B 트랙이다. 12명으로 구성된 이 그룹은 ‘다라리'를 리드 싱글 ‘직진'만큼 적극적으로 홍보하지 않았는데도 발매 3주 만에 미국 차트 135위를 석권하며 빌보드 글로벌 제외 차트에 올랐다.


The Billboard Global Excl. U.S. chart ranks different songs based on streaming and/or sales activity from 200 territories around the world excluding the U.S.
빌보드 글로벌 제외 미국 차트는 미국을 제외한 전 세계 200개 지역의 조회수 및 판매 활동을 기반으로 곡의 순위를 매긴다.

KEY WORDS
■ conquer (다루기 힘든 것을) 정복하다
■ flock to ~로 모여들다
■ go viral 입소문이 나다
■ unprecedented 전례없는
■ grab 잡다
■ excluding ~을 제외하고

기사 원문 보기


전예울 ywjeon@ktimes.com


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